środa, 5 marca 2014

Statystyki umieralności w jarocińskim szpitalu

Fot. www.szpitaljarocin.pl
Jak leczą w Szpitalu Powiatowym w Jarocinie? Ile osób jest przyjmowanych i jak długo są hospitalizowane? Jakie są statystyki śmiertelności? Sprawdzam!

Do Szpitala Powiatowego wysłałem pismo z pytaniami m.in. o statystyki umieralności, liczbę pacjentek i pacjentów oraz średni czas, jaki spędzają na oddziałach. Odpowiedzi, które otrzymam, warto byłoby odnieść do danych z innego szpitala. A ponieważ z codziennych rozmów wynika, że jarocinianki i jarociniacy najczęściej wybierają lecznicę w Pleszewie, to te same pisma wysłałem do Pleszewskiego Centrum Medycznego.

JAROCIN

5 lutego 2014

Dziś, tj. 5 lutego 2014, do Szpitala Powiatowego wysłałem pismo z pytaniami m.in. o statystyki umieralności, liczbę pacjentek i pacjentów oraz średni czas, jaki spędzają na oddziałach.

Wniosek do Szpitala Powiatowego w Jarocinie 5.02.2014 r. [PDF]

Odpowiedź powinna przyjść maksymalnie w ciągu 14 dni.

20 lutego 2014

Ponieważ wczoraj - 19 lutego 2014 r. - minął termin odpowiedzi na moje wnioski, dziś zadzwoniłem do szpitala w Jarocinie i szpitala w Pleszewie, by zapytać, dlaczego nie otrzymałem danych, o które wnioskowałem.

W Szpitalu Powiatowym w Jarocinie otrzymałem zapewnienie, że w ciągu kilku najbliższych dni odpowiedź otrzymam.

21 lutego 2014 

21 lutego otrzymałem list z jarocińskiej lecznicy z odmową udzielenia odpowiedzi na wniosek. Poprosiłem, aby odpowiedź przekazano w formie wskazanej we wniosku, tzn. w wiadomości e-mail.

24 lutego 2014

Otrzymałem odpowiedź drogą mejlową. Szpital Powiatowy w Jarocinie utrzymuje, że informacje, o które wnioskowałem, "nie mają charakteru informacji publicznej". Dodatkowo szpital "nie prowadzi sprawozdań" dotyczących liczby zmarłych pacjentów po przeprowadzonych operacjach lub czynnościach ratujących życie, natomiast informacja o przyczynie hospitalizacji "zawarta jest w indywidualnej dokumentacji pacjenta". Marcin Jantas, prezes zarządu szpitala, w swoim piśmie nie odniósł się wcale do ogólnej liczby pacjentów z podziałem na lata, oddziały, płeć oraz o ogólnej liczbie zgonów z podziałem na te same kryteria. Pominął także średni czas hospitalizacji chorych. Trudno uwierzyć, by Szpital Powiatowy w Jarocinie nie posiadał tak istotnych informacji!

Pismo odmowne prezesa zarządu Szpitala Powiatowego w Jarocinie 24.02.2014 r. [JPG]

Sytuacja jest jednoznaczna. Złożę skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu. Nim jednak to zrobię, postaram się dowiedzieć, czy szpitale mają obowiązek przesyłać informacje statystyczne do Narodowego Funduszu Zdrowia lub Ministerstwa Zdrowia. Dlatego wysłałem dwa wnioski o udostępnienie informacji publicznej w tym zakresie - odpowiedzi znajdują się na dole tego wpisu.


PLESZEW

5 lutego 2014

O liczbę pacjentek i pacjentów, czas i hospitalizacji oraz liczbę zgonów pytam także Pleszewskie Centrum Medyczne.

Wniosek do Pleszewskiego Centrum Medycznego w Pleszewie 5.02.2014 r. [PDF]

Pozostaje tylko czekać na odpowiedź! (to powinno trwać maksymalnie 14 dni)

20 lutego 2014

Ponieważ wczoraj - 19 lutego 2014 r. - minął termin odpowiedzi na moje wnioski, dziś zadzwoniłem do szpitala w Jarocinie i szpitala w Pleszewie, by zapytać, dlaczego nie otrzymałem danych, o które wnioskowałem.

Pleszewskie Centrum Medyczne chyba będzie piętrzyło trudności. Oto moja rozmowa z pracownicą tamtejszego szpitala:

Pracownica: Rozmawiając z panem myślałam, że to są jakieś sprawozdania do GUS-u czy coś takiego. Okazuje się, że to jest pana prywatna sprawa, tak?

Ja: Tak. To jest moja prywatna sprawa jako obywatela.

Obywatela... Proszę pana, pan chyba wie o tym, że to jest tajemnica.

Szanowna pani, złożyłem oficjalny wniosek o udostępnienie informacji publicznej. Jeżeli państwo nie chcą tych danych udostępnić, to oczywiście muszą państwo wydać decyzję administracyjną odmowną.

Proszę pana, do czego jest to potrzebne? Do pracy magisterskiej, do czego takie dane są potrzebne?

(...) Jako obywatel mam prawo je znać. Jeżeli państwo nie chcą ich udostępnić, to proszę wydać decyzję administracyjną odmowną.

OK. Ja przekazałam pana pismo do prawnika. Na pewno będzie miał pan odpowiedź udzieloną.


No cóż, pozostaje mi czekać.

26 lutego 2014

Dziś minął 21. dzień od czasu wysłania mojego wniosku do pleszewskiej lecznicy. Ponieważ nie mam żadnej odpowiedzi, wysłałem przypomnienie.

Ponaglenie Pleszewskiego Centrum Medycznego 26.02.2014 r. [PDF]

5 marca 2014

Pleszewskie Centrum Medyczne w Pleszewie przesłało dane dotyczące ogólnej liczby chorych, zgonów i średniego czasu hospitalizacji na swoich oddziałach w latach 2011, 2012, 2013. Zabrakło podziału m.in. na płeć i przyczyny hospitalizacji. Szpital uznał, że jest to informacja przetworzona, której przygotowanie wymaga ok. 25 godzin pracy, co będzie kosztowało ok. 2 tys. zł. Prezes zarządu PCM w Pleszewie nie pisze tego wprost, ale - jak rozumiem - otrzymam te informacje, jeśli zapłacę.

W marcu mamy 21 dni roboczych. Jeśli pomnożymy to przez 8-godzinny dzień pracy, to okaże się, że pracownik spędzi w pracy 168 godzin. Przyjmując, że 25 godzin pracy kosztuje 2 tys. zł, dojdziemy do wniosku, że pracownik ten zarabia miesięcznie ponad 13 tys. zł. Czy tak rzeczywiście jest? Być może uda mi się to sprawdzić. Postaram się też dowiedzieć, czy system informatyczny naprawdę nie pozwala pokazać liczby pacjentów z podziałem na płeć i przyczyny hospitalizacji.

Odpowiedź prezesa zarządu Pleszewskiego Centrum Medycznego 5.03.2014 r. [PDF]


JAKIE DANE GROMADZĄ SZPITALE?

Jakie dane statystyczne muszą gromadzić szpitale? Postanowiłem to sprawdzić, wysyłając odpowiednie pisma do Narodowego Funduszu Zdrowia oraz do Ministerstwa Zdrowia.

24 lutego 2014

Wniosek do Narodowego Funduszu Zdrowia w Poznaniu 24.02.2014 r. [PDF]
Wniosek do Ministerstwa Zdrowia 24.02.2014 [PDF]

3 marca 2014

Otrzymałem odpowiedź z NFZ-u. Okazuje się, że Wielkopolski Oddział Wojewódzki Narodowego Funduszu Zdrowia otrzymuje od obu szpitali dość dokładne dane statystyczne. Ich zakres regulują Rozporządzenie Ministra Zdrowia z 20 czerwca 2008 roku oraz Zarządzenie nr 14/2013/DSOZ prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z 21 marca 2013 roku.

Odpowiedź z NFZ-u w Poznaniu 3.03.2014 r. [PDF]
Rozporządzenie Ministra Zdrowia z 20 czerwca 2008 r. [PDF]
Zarządzenie nr 14/2013/DSOZ prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z 21 marca 2013 r. [PDF]
Załącznik do Zarządzenia nr 14/2013/DSOZ prezesa NFZ-u [PDF]


1 komentarz:

  1. Ale się Pana boją Karolu. I dobrze; szacun dla Pana za w karkołomny wkład pracy pańskiej. Pozdrawiam Pana Karola Serdecznie.

    OdpowiedzUsuń